måndag 4 december 2017

Recension: Jono - "Life"

Melodisk rock med symfoniska och progressiva inslag. Wow! Där har ni en riktig smällkaramell så här lagom till jul!

Jono är sångaren Johan Norrbys tidigare soloprojekt (JOhan NOrrby) som nu växt med ytterligare fem personer till att forma denna grupp. Tillsammans med Stefan Helleblad (Gitarr, och för er som känner igen namnet jodå det är han från Within Temptation), Johan Carlgren (Piano), Leo Olsson (Gitarr), Janne Henriksson (Bas) och Nicka Hellenberg släppper de nu sin debut för Frontier Records ”Life”.

Här får vi tio låtar starkt inspirerade av band som Queen, Supertramp, Kansas och Journey. Tio riktigt starka spår med fokus på sångaren Johans starka röst. Den här killen har en röst som inte många matchar! Själv kommer jag instinktivt att tänka på Ola Salo i sina bästa stunder. Men röst i all ära är det något bra då? Svaret på den frågan är ett rungandes JA! Det är faktiskt jättebra!

Av de fem skivor som Frontier släpper nu i December så var detta en skiva jag inte direkt hade väntat på och mina förhoppningar när spår ett ”Sailors” drog i gång var inte direkt skyhöga. Men skam! Man skall inte ha förutfattade meningar visade det sig ännu en gång. För redan en bit in i spår tre ”No Return” så märker jag att hey, det här gillar jag ju. Så istället för att som jag trodde att ungefär här så räcker det nog så märker jag till min förvåning att jag istället höjer upp volymen ett par snäpp.

Det här är en riktigt stark skiva rakt igenom. Sången är fantastisk och såväl band som produktion är av riktigt hög kvalité. Det är en väldigt jämnstark skiva utan kanske jättehöga toppar men heller inga dalar. Jag rekommenderar starkt denna skiva om du sen tidigare är just fan av band som Queen eller för den delen Dream Theater. Det är riktigt roligt att få utdela en sjua i betyg till ett Jono som med den här skivan visar att de är ett band att räkna med i framtiden gällandes melodisk symfonisk rock.

Betyg: 7/10
Bästa spår: Crown

Rekommenderas för dig som gillar: Queen, Within Temptation, Dream Theater, The Ark