fredag 1 december 2017

Recension: Raintimes - "s/t"



Jag visste inte så mycket om detta band mer än att det var medlemmar från Shining Line och Charming Grace. Ganska hyggliga band så jag ger det en chans tänkte jag.

Introt ger mig direkt en märklig vibe av julsång vilket turligt nog försvinner snabbt och övergår till en ganska hygglig melodiös rocklåt. Precis som förväntat. Det fortsätter egentligen precis på samma sätt. Det ör trevligt, melodiöst, inte för snabbt, inte för långsamt. Ganska mycket italiensk aor abc. Men det är nåt som ändå håller detta vid liv. När jag lyssnar andra gången så inser att ”shit, rätt grym gitarrist ändå, hmm”. Nästa låt också, ”alltså, va? Vilket jävla solo. Vad är det här??”. Som sagt, visste inte så mycket om det här bandet så var tvungen att kolla lite extra. Och då ser jag. På gitarr. Grand Maestro himself. Sven Larsson!

Få gitarrister har fått mig så imponerad under en liveframträdande. Jag har sett honom två gånger och det är helt sjukt vad grym han är. Det lyfter hela denna platta för min del. Resten av bandet gör ju sitt jobb men Sven är lite av en idol så det blir liksom det jag fokuserar på.

Rent musikalt är plattan stabil. Bandet är rätt mycket bättre än låtarna. Det är känslan jag få iaf. Låtarna kunde lätt varit lite mer intressanta men det är vad det är. Tryggt och stabilt helt enkelt.

Skivan släpptes idag 1/12 via Frontiers.

Betyg 6/10.

Av: Måns Enheim

LÅTLISTA
1. Forever Gone
2. Make My Day
3. Don't Ever Give Up
4. Swan
5. I Need Tonight
6. Raintimes
7. Just A Little Bit More
8. Empty Days
9. Together As Friends
10. Missing Piece
11. I See The Light

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar