fredag 12 januari 2018

Recension: Reach - "The Great Divine"

Förutom att under Väsby Rock Festival 2015 ha tittat med ett halvt öga på kanske halva Reach spelning vet jag föga om bandet. Så för att citera det i fjol bortgångna geniet George Michaels albumtitel ”Listen without prejudice”, är det precis så jag måste angripa den här plattan. Lyssna utan fördomar. Jag får nämligen vissa associationer av hur bandet ser ut på pressbilder. Svartklädda från topp till tå, tatueringar och krucifix. Kort sagt någon slags standardiserat, och ganska neutralt, metalutseende av idag.

Skenet bedrar skall det visa sig. Reach har sedan debuten ”Reach out to rock” (2015) decimerats från kvartett till powertrio och består idag av idolbekantingen Ludvig Turner på sång och gitarr, Soufian Ma’Aoui (Houston) och Marcus Johansson på trummor. Jona Tee från H.E.A.T. och Tobias Lindell (Europe, Avatar och H.E.A.T.) har gjort ett grymt jobb med produktion och mixning. Här finns ett tydligt släktskap med modern melodisk hårdrock, där influenser från de stora drakarna såsom H.e.a.t. och Eclipse tydligt hörs. Men där dessa hämtat sin mesta inspiration från 80 talet, väljer Reach ofta influenser både från 90 och 00 talen.

Grymma titelspåret till lika första singelsläppet “The great divine” är ett sådant exempel. Här finns samma pumpande driv som i ”Uprising” av Muse och ”Personal Jesus” (Depeche Mode/Marilyn Manson). Albumet innehåller överlag många höjdpunkter. Inledande ”Into tomorrow” är t. ex en käftsmäll med halvtaktsrefräng. En riktig rökare som sitter som en fläskläpp med grym sång och snyggt gitarrlir. Radiovänliga ”Off the edge” har en sjuhelvetes hitkrok till refräng med snygga körer och grym leadsång. “You say” är snabb och koncis med catchig refräng, tunga gitarrer, modernt ljudande keyboards och galopperande trummor. I inledningen till potentiella radiohiten ”Running on empty” har Ludvig samma uttryck som Dave Grohl i Foo fighters hiten “best of you”. Tycker mig också höra en subtil Kings of Leon influens här.

Lidelsefulla ”One Life” låter inledningsvis som ”Joshua Tree” era U2 med 10 tals produktion. Tankarna går direkt till The edge säregna dämpade gitarrplock med återhållsam Bono inspirerad sång i verserna. Återigen med en lyftande refräng som klippt och skuren för radio. Avslutande ”RiverDeep” är storslagen, orkestrerad och filmisk där Ludvigs röst bär spår av både Robert Plant och Chris Cornell. Låten växer succesivt till ett sprudlande crescendo. Jag hör influenser från såväl Led Zeppelin som Soundgarden och Foo fighters.

Här finns faktiskt inte mycket att klaga på. Till och med de något blekare spåren är riktigt bra. ”Live or die” har ett suggestivt driv med ett ettrigt gitarriff. Energi, kompetent spel och grym sång räddar dessutom en något svag refräng. Spöklika ”Nightmare” lånar inspiration i kompet från Ozzys gamla dänga ”Perry Mason”. Valsiga ”Shame” har ettriga keyboards och en känslosam storvulen refräng.

Albumet kanske inte tilltalar fans av mer traditionellt ljudande AOR, Classic rock eller metal, men för dem av oss som gillar att utforska flera sidor av den melodiösa hårdrocken är dock ”the great divine” ett fynd. Reach är ett mångfacetterat band som lyckats skapa musik som kan tilltala både fans av t. ex H.e.a.t. och Eclipse såväl som fans av Muse, Foo fighters och Soundgarden.

Ludvig Turner, med sin uttrycksfulla och kraftfulla tenorstämma, är en grymt kompetent sångare. Han har en förmåga att kunna bända sina stämband till att röstmässigt påminna om allt från Bono till Robert Plant, men skulle jag välja fyra sångare som klangmässigt ligger nära får det bli Brendon Urie (Panic! At the disco), Pete wentz (Fall out boy), Chris Cornell (Soundgarden, Audioslave) och Myles Kennedy (Slash, Alter Bridge). Jag skulle faktiskt vilja drista mig till att säga att det är en av de bästa rösterna jag hört på ett bra tag. Jag trodde att 2017 var någon slags peak för melodiös rock men jag måste säga att 2018 börjar mycket lovande, för OJ VAD BRA DETTA ÄR!!

”The great divine” släpps 23/2 via Sun hill

Bästa spår: ”Into tomorrow”

Betyg: 8/10